Међународни фестивал позоришта за децу - Суботица Међународни фестивал позоришта за децу - Суботица

Изложбе

19 септембар

Мислити (и) словима

Назад...
Мислити (и) словима

Отварање: 19. септембра у 9.30х 

Фондација за омладинску културу и стваралаштво "Данило Киш"

На плакатима тринаестог по реду учешћа студената ФПУ на фестивалу у Суботици превладало је определење да се исписује-црта наслов, односно изводи на начин својствен визуелном делу плаката. Дугачак наслов, чак од преко педесет словних знакова, само је условно недостатак, нарочито ако следимо став Милтона Глејзера да „мање није нужно више“, као одговор на модернистичку редуктивност и сведеност исказану мотом „мање је више“. Према наведеном, и Међународни фестивал дечијих позоришта Суботица-Србија, односно, текстуални део плаката, одговарајућим ликовно-графичким поступцима такође омогућава настанак изненађујућих, помало занемарених или и заборављених вредности, претварајући овај жилави медиј оглашавања од „слушкиње“ у радионицу свестраних визуелних истраживања, доприносећи тиме и манифестацији на нов, медију плаката примерен начин.

Бавећи се словним (текстуалним) делом неопходно је поћи од типографије.Та чудесна словослагарска професија односи се на избор, организацију облика слова и другим обележјима штампане стране, у нашем случају плаката. У питању је одабир одговарајућег писма, његово уређење у начину да се оствари што успешнија комуникација али и да буде оку што привлачније, задовољавајући тиме битна своства: изражавање и саопштавање.

Код исписивања текста суочавамо се неминовно са читљивошћу и читкошћу. Читљивошћу се описује лакоћа са којом је писани текст читан и разумљив. То је више психолингвистичка него типографска тема. Читкост, као супротност, није повезана са садржајем или језиком, већ са величином и изгледом писаног и приказаног текста.

У упознавању ручног исписа, вредна пажње је типологија писама Илије Кнежевића. Скрипт писма, према Кнежевићу, обухваћају писма која опонашају руком писана слова. Писмо је развијено из рукописа задржавајући везане потезе између слова. За разлику од скрипт писама, мануелна писма, како Кнежевић објашњава, копије су руком цртаних слова настале на основу такође руком цртаног предлошка различитим техникама без намере за опонашањем рукописа. Разлику није увек лако дефинисати, закључује Кнежевић.
Додајмо томе и термин персонални фонтови, синоним за скрипт писма. Пластично их објашњавајући Растко Ћирић наводи: „Током писања, преко врхова прстију преносе се на писаљку фине личне, интимне, персонализоване вибрације, уобличавајући нарочите потезе у које некако успевају да се одразе и најскривеније особине личности….“ „…Посебно прављени или руком изведени (исписани) словни облици у типографским композицијама слова често представљају градивни материјал за формирање слике“, констатује Оливера Стојадиновић. А то је је ништа друго него мислити (и) словима. Знатижељне упућујемо и на наслов инспиративне књиге из области типографије Тхинкинг wитх Тyпе (Мислити словима), Елен Луптон.

Радује стога чињеница, да су студенти, на трагу истраживања и својих професора (чије цитате у тексту наводимо), надограђујући или занемарујући правила традиционалне типографије, приступали словима као феномену који је еволуциони више него механички.

Здравко Мићановић

Учествовали: Студенти Факултета примењених уметности у Београду, III година, одсек Примењена графика, предмет Илустрација, професор Растко Ћирић.

Жири: Јасмина Јованчић Видаковић, музејска едукаторка и виша кустоскиња Савремене галерије Суботица, Љиљана Динић, кустос и редитељ, Сенка Петровић, театролог, луткар, глумица и редитељ, Мирјана Шормаз, дипломирани графички дизајнер, Миле Тасић, ликовни критичар.

Назад...
  • 70 година Малог позоришта „Душко Радовић“
    19 септембар

    70 година Малог позоришта „Душко Радовић“

  • Мислити (и) словима
    19 септембар

    Мислити (и) словима

Међународни фестивал позоришта за децу - Суботица